Automechanika: Hållbar utveckling

Automechanika: Hållbar utveckling


Automechanika är världens största och ledande internationella fackmässa och mötesplats för bilindustrins och bilbranschens servicemarknad. Mer än 300.000 kvm mässyta med närmare 4 500 utställare från hela världen och över 150 000 besökare.

Förenade Bil Magazine 2013
Foto: BMW Group Press, Christina Carlsen, Kristofer Nilsson, Robert Johansson


 På årets mässa i Frankfurt fyllde BMW ett generöst utrymme i två våningar. Här kunde man både studera de senaste produkterna från BMW Group och lyssna på diskussioner om en hållbar framtid för bilismen.

I den stora montern kunde Förenade Bils verkstadschefer Robert Johansson och Kristofer Nilsson också möta experter på hållbar utveckling, för att få svar på egna frågor om hur BMW Group ser på och arbetar för en bättre miljö. 


 

Vi ser framåt


BMW har lanserat begreppet Efficient-Dynamics. Det betyder en kontinuerlig utveckling för högre dynamik och lägre bränsleförbrukning. Ett uppmärksammat tecken på detta arbete hos BMW är att BMW sju år i rad i Dow Jones Sustainability Index har utsetts till världens främsta bilföretag när det gäller hållbar utveckling. 

På samma sätt som bilarna, utvecklas servicefunktionen med syfte att ständigt förbättras och effektiviseras. Inte bara för att bevara glädjen i att köra en bil från BMW. Utan också göra själva ägandet till en positiv upplevelse. Högsta kvalitet, utan onödiga kostnader.

I framkant när det gäller utvecklingen


BMW är inte bara världsledande när det gäller att utveckla och bygga bilar som på ett suveränt sätt förenar körglädje, effektivitet och kvalitet. När det handlar om service och reparationer är kraven och ambitionerna lika höga. En del teknik utvecklas av BMW i samarbete med andra specialister, andra verktyg och hjälpmedel köps in från företag som dokumenterat sin förmåga att leva upp till kraven och specifikationerna från BMW. Hit hör den senaste generationen KDS, Kinnodynamiskt diagnossystem, eller hjulinställningsapparat som man brukar kalla den i dagligt tal. Denna bland mycket annat visades på den stora fackmässan Automechanika i Frankfurt. Utrustningen använder mätning med kamera för kontroll av höjd och vinkel för absolut perfektion vid hjulinställning. Detta ger en positiv effekt på väggrepp, bränsleekonomi och däckförslitning. 

Ett annat intressant område där utvecklingen går framåt är riktbänkar för karosseriskador.  I Frankfurt visar Car-o-liner, som uppdaterat sitt nya Evo-system, ett modulbyggt fixtursystem och senaste mättekniken som gör att man ligger i täten utvecklingsmässigt. Eftersom en korrekt riktad kaross är en förutsättning för både säkerhet och körglädje, krävs utrustning som arbetar med ytterst små marginaler. Extra stolt blir man eftersom Car-o-Liner som världsledande inom denna teknik, är svenskt. Då är det kanske inte heller förvånande att vi i Sverige ligger i absoluta världstoppen avseende säkra reparationer.

Säker utveckling


Idag tänker sällan gemene man på att komplexiteten i en modern bil gör att ett till synes enkelt arbete som att byta vindruta t.ex. är ett ingrepp som måste ske så att man garanterar att de säkerhets system som finns i BMW- och MINI bilarna skall fungera. Airbagen som exempel skall få rätt stöd vid aktivering och rutan får absolut inte ge med sig i liminfästningen för då kan det orsaka förvärrade personskador. Därför förvånar det att man ibland väljer en icke auktoriserad verkstad eller en glasmästare som normalt byter fönsterglas på villor eller bygger uterum när det gäller den egna säkerheten. Vilket lim använder man, fungerar det ihop med det lim som redan sitter på bilen? 

Likadant är det med karosserireparationer av BMW och MINI där flertalet är försäkringsrelaterade. Vikten av korrekt reparation är idag känd och spridd. Ändå finns idag t.o.m. försäkringsbolag som tittar mer på prislappen på reparationen än funderar på vilken risk de utsätter sina kunder för när de sätter kunden i en bil reparerad av verkstad utan märkesspecifik utbildning, och utan rätt verktyg och utan tillgång till reparationsanvisningar. Viktigt att verkstad väljs med omsorg, det kan vara en billig livförsäkring.

Att ha kunskap, verktyg och utrustning för att nu och framöver kunna erbjuda säkra och kostnadseffektiva reparationer till våra kunder är en enorm drivkraft och sporre. Vi skall alltid ha rätt utbildning och rätt utrustning, det är därför vi informerar oss om utvecklingen  på mässor som Automechanika i Frankfurt. För att veta vad som är på gång och kunna förbereda oss för framtiden.

Vi på Förenade Bil ser EfficientDynamics som ett helhetsbegrepp. Därför är vi alltid vakna för det senaste inom området service och reparationer. Med den senaste kunskapen för våra montörer och de senaste tekniska hjälpmedlen och verktygen för arbetet – både när det gäller service och reparationer. Ytterst handlar det om ansvar: för bilen, för kunden och  för framtiden. Ska bilen behålla sin ställning som ett effektivt och smidigt personligt transportmedel, måste alla faktorer som berör användningen och ägandet även uppfylla tidens krav på sparsamhet med energi, miljövänlighet och begränsning av klimatutsläpp.

Ren service


En ren och prydlig arbetsmiljö är en viktig förutsättning för ett väl utfört arbete. Detta lägger du märke till i serviceverkstaden hos Förenade Bil. Den luftiga, rymliga miljön. Högt i tak med insäpp av dagsljus ovanför alla arbetsplatser. Ljuddämpande och isolerande material i såväl tak som vid arbetsplatserna. Gott om plats mellan bilarna för att undvika onödig rangering. Bra för både personal och för bilar. Den höga standarden när det gäller hygien, märks överallt. BMW myntade en gång uttrycket ”man ska kunna äta direkt på golvet”, vilket man faktiskt skulle kunna, men naturligtvis inte gör. Med den automatiska, exakta hanteringen och doseringen av oljor och andra vätskor elimineras risken för onödigt spill. 

Renheten märks även i kundmottagningen, som präglas av modern enkelhet, både när det gäller möbler och miljö. I den nya kundmottagningen sitter kund och servicerådgivare till-sammans vid genomgång av service- och reparationsbehov. Och även vid genomgång av utfört jobb och faktura.

Elbilarna strömmar in

Med lanseringen av de ny eldrivna bilarna från BMW,  i3 och i8, uppkommer även laddningsbehov. Vid leveransen av bilen erbjuds en laddstation för hemmet. Vi kommer också att kunna erbjuda våra kunder laddning med tre olika laddningstider. Denna nya teknik kommer att bli spännande att ta del av. Dels reparationstekniken för kolfiberkarosser på Skadecenter, men även batteritekniken där vi kommer kunna byta enskilda celler i batteripacken, för att hålla kostnaderna nere.

”Så ren verkstad att man ska kunna äta direkt på golvet”, Anders Dworak, administrativ chef hos Förenade Bil, inspekterar eventköket i diagnosverkstaden. Arbetsbänkar med kylkåp, kokplattor och kaffekokare. Billyftarna ger kockarna rätt arbetshöjd.