BMW i Frankfurt '15

Varvet runt på 400 meter: Ännu mer spektakulär monter på frankfurt international motorshow (iaa) 2015.


Förenade Bils VD Joakim Söderström besöker årets största bilmässa i Europa och delger information om alla nyheter från BMW Group.

BMW, med MINI och Rolls-Royce, brukar verkligen märkas på bilutställningarna. I år är BMW Group’s monter den största och mest spektakulära någonsin. Med mer än 12 000 m2 på två nivåer, är det gott om plats att visa alla nyheter när det gäller bilar, innovationer och övriga produkter från BMW Group. Med en inomhus vägslinga på 400 meter, kan man här genomföra aktiva kördemonstrationer med BMW och MINI.

Det är inte utan starka känslor och dramatik, när BMW presenterar sig på hemmaplan IAA i Frankfurt med fem världspremiärer och ny teknik som sätter nya måttstockar för framtidens bilar. BMW har alltid haft en enastående förmåga att förena utsökt lyx och komfort med dynamik och prestanda på sportvagnsnivå. Och den nya tekniken i BMW 7-serien visar återigen vägen för hela modellprogrammet och än en gång överträffar BMW sig själva, säger Förenade Bils marknadschef Rolf Ramestam som varit med om lansering av samtliga sex generationer BMW 7-serie.

Sjätte generationens BMW 7-serie.


 På IAA 2015 i Frankfurt är det världspremiär för BMW 7-serien. En helt ny nivå när det gäller föreningen av dynamiska köregenskaper med utsökt komfort och ombonad lyx. Den 6:e generationens BMW 7-serie visar upp tekniska innovationer från BMW i, som en lättviktskaross med inlägg av Carbon Core, kolfiberkomponenter som ensamma eller i samverkan med aluminium och stål ger extra styvhet på viktiga områden. Viktminskningen är 130 kilo. Med BMW eDrive drivlina för BMW 740e; plug-in-hybridmodell med en total motoreffekt på 240 kW/326 hk, en bränsleförbrukning (blandad körning) på 2,1 liter för 10 mils körning med ett koldioxidutsläpp på 49 g/km.*

Det är en tradition hos BMW att introducera banbrytande nyheter uppifrån. För nya BMW 7-serien finns nya system för förarassistans och andra tjänster från BMW ConnectedDrive, som Steering and Lane Control Assistant, Remote Control Parking, Surround View med 3D-bild och Remote Cockpit.

Medan teknik och prestanda i hög grad är en angelägenhet för föraren, visar BMW även sin förmåga att ta hand om passagerarna i nya 7-serien. Det utökade systemet för iDrive omfattar bl a Touch Command för komforten och infotainment-funktionerna i baksätet.

Världspremiär för nya BMW X1.


 För BMW finns det inget som är gott nog. Succébilen X1 presenteras i en ny version med proportioner och interiör som inspirerats av de större X-modellerna. Kupéutrymmet är större, med mer plats för både passagerare och bagage. Den nya modellen är 53 mm högre än sin föregångare, samtidigt som sittpositionen gjorts högre med 36 mm fram och 64 mm i baksätet – för ännu bättre sikt över vägen och omgivningen. Bagageutrymmet på 505 liter är 85 liter större. Med nedfällt bakre ryggstöd kan den totala lastvolymen bli hela 1 550 liter. Den som vill ha ännu mer plats för lasten, väljer extrautrustningens fällbara främre passagerarryggstöd och ett baksäte som kan förskjutas 13 centimeter i djupled.

Motorn, kraftöverföringen och xDrive, det intelligenta systemet för fyrhjulsdrift från BMW, är helt vidareutvecklade. Sportigheten och effektiviteten är ännu betonade.  Mångsidigheten och karaktären av premiumbil ännu tydligare.

För första gången är det nu möjligt att utrusta BMW X1 med LED-strålkastare med full omfattning, Dynamic Damper Control, BMW Head-Up Display som visar viktig information om körningen på vindrutan samt Driving Assistant Plus-system.

BMW 3-serien: bästsäljaren i toppform.


 I 40 år har BMW 3-serien varit måttstocken för sin klass. Den mest framgångsrika modellserien från BMW med 14 miljoner sålda bilar i sex generationer. BMW 3-serie Sedan och BMW 3-serie Touring samt BMW M3 har i år vidareutvecklade motorer, en modifierad design och utrustningsmöjligheter för ännu mer raffinerad premiumkänsla. På programmet står fyra bensin- och sju dieselmotorer med en motoreffekt från 85 kW/116 hk för den 3-cylindriga BMW 318i till 240 kW/326 hk för BMW 340i. Bränsleförbrukningen ligger på 7,9 – 3,8 liter för 10 mils blandad körning och det motsvarande utsläppet av koldioxid på 185 - 99 g/km. BMW 3-serien finns med traditionell bakhjulsdrift eller den intelligenta fyrhjulsdriften BMW xDrive, beroende på modell. Kraftöverföringen sker via en manuell 6-stegad växellåda eller en 8-stegad automatisk växellåda med Steptronic.

För första gången finns BMW eDrive-tekniken i BMW 330e plug-in-hybrid med en total systemeffekt på 185 kW/252 hk och en bränsleförbrukning (blandad körning) på 2,1–1,9 liter för 10 mils körning med ett koldioxidutsläpp på 49–44 g/km.*

Exteriören är utpräglat sportig och dynamisk. Både fronten och akterpartiet ger ett bredare intryck, med extrautrustningens aktiva farthållare, harmonisk integrerad i det främre luftintaget och LED-bakljus som standardutrustning.

Nya BMW 225xe: innovationer över hela linjen.


 I nya BMW 225xe sker ett attraktivt möte mellan innovativ interiördesign ett revolutionerande drivsystem. Plug-in-hybriden förverkligar BMW eDrive-teknik med en frontmonterad 3-cylindrig bensinmotor på 1,5 liter med BMW TwinPower Turbo-teknik för framhjulsdriften. Kraften överförs via en 6-stegad automatisk växellåda med Steptronic. Toppfarten med denna motor ligger på 202 km/h. Över bakhjulen sitter en elektrisk motor för en eldrivning som är unik i detta segment. Den kombinerade systemeffekten för de båda drivkällorna är 165 kW/224 hk med ett maximalt vridmoment på 385 Nm. Bränsleförbrukningen är 2,1–2,0 liter för 10 mils blandad körning med ett koldioxidutsläpp på 49–46 g/km.* Räckvidden med enbart eldrivning ligger på 41 kilometer och toppfarten ligger på 125 km/h. När båda motorerna används, uppstår ett suveränt system för fyrhjulsdrift med ett enastående väggrepp i alla väder.

Genom att lithiumbatteriet har en utrymmesbesparande plats under baksätet, är hela bagagerummet ovanför tillgängligt för last.

* Vid körning med enbart eldrift är utsläppet från bilen 0.

 

Världspremiär för två nya versioner av BMW M6.


 På Frankfurt-mässan presenteras ett nytt flaggskepp i BMW racingflotta: BMW M6 GT3 med V8-motor med M TwinPower Turbo-teknik och 6-stegad sekventiell racing-växellåda. Racingversionen av BMW M6 Coupé har en aerodynamiskt optimerad kaross och chassi med lång hjulbas för extrema köregenskaper. Totalvikten ligger under 1.300 kilo. Från säsongen 2016 kommer modellen att delta i tävlingar runt hela världen som en del av BMW Sports Trophy.

Bilentusiasterna på Frankfurt Motorshow 2015 har ytterligare en bil att beundra: BMW M6 Competition Edition. En ny specialmodell för maximala prestanda på vägen. Prestanda: 441 kW/600 hk och ett maximalt vridmoment på 700 Nm, bränsleförbrukningen ligger på 9,9 liter för 10 mils blandad körning med ett koldioxidutsläpp på 231 g/km. För exteriören finns lackering i speciella färger och komponenter av kolfiberförstärkt plastmaterial (CFRP). I interiören lägger man särskilt märke till den exklusiva läderklädsel med kontrastsömmar.

El-drift för fler.


 Den som vill utnyttja fördelarna med elektrisk drivning, har mer att välja på hos BMW, än den eldrivna modellen BMW i3 och plug-in-modellen BMW i8. BMW eDrive-tekniken är på gång för speciella modeller. Som plug-in-hybrid-system lanseras tekniken först för BMW X5 xDrive40e, för att snabbt följas av modellerna BMW 740e, BMW 330e och BMW 225e och inom en snar framtid även i andra delar av modellprogrammet. Detta framtidskoncept, med kombinationen av förbränningsmotor med BMW TwinPower Turbo-teknik och elmotor, ger inte bara enastående värden för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, även prestanda och körupplevelser når nya nivåer.

Ljusare framåtsikt.


 Belysningen – både för vägen och interiören – har alltid varit en av BMWs starka sidor. BMW presenterar nu ett utrustningsprogram med de senaste innovationerna och framåtriktade koncept för optimerad belysning av vägen framför bilen, för förstklassig atmosfär i kupéutrymmet och med en genomgående omisskännlig design. Till detta kommer ökad säkerhet, komfort och individualitet med BMW Laserljus, som hämtats från BMW i8 till nya 7-serien som ett alternativ till standardutrustningens LED-strålkastare, LED interiörbelysning, innovativa dörrprojektorer och Welcome Light Carpet-funktion, som belyser området framför dörrarna.

En världsnyhet: Remote Control Parking.


 Nya BMW 7-serien är världens första serietillverkade bilmodell som kan manövreras in och ut ur en trång parkeringsruta, utan någon förare vid ratten. Med extrautrustningen Remote Control Parking kan man köra bilen in och ut med hjälp av en annan innovation, BMW Display Key. Bilen sköter då hela förloppet automatiskt. Föraren håller kontroll på utrymmet, så att bilen undviker eventuella hinder. När parkeringen påbörjas, placeras bilen så att den står rakt framför den valda parkeringsplatsen. Den aktuella ”körsträckan” får inte överstiga 1,5 gånger bilens längd.

Extrautrustningen Parking Assistant, som automatiskt sköter parkeringen i en lucka parallellt med vägbanan, har vidareutvecklats. Systemet tar hand om hela parkeringen, inklusive hanteringen av ratt, växellåda, gaspedal och broms.

Foto BMW Group Press

Foto BMW Group Press