Förenade Bil Racing '11

Förenade Bil Racing


Från Racerklubben Navet i Bjärred till Ronnie Peterson och Joakim Söderström.

Förenade Bil Magazine 2011

Att intresset för motorsport ligger i generna hos familjen Söderström märks inte minst i Automobilsamlingen som omfattar många meriterade racingbilar. Man har också under alla år varit engagerad och aktiv inom motorsporten. Intresset har lett till flertalet SM-tecken och som delägare i Motorbanan Ring Knutstorp har man också tillsammans med Svalöfs Gymnasium etablerat   Motorsportutbildning med inriktning tävlingstekniker.

I dokumentärfilmen Förenade Hästkrafter berättar Lars Söderström för tv-mannen Jesper Aspegren om upplevelsen när han första gången fick följa med sin far Allan Söderström till Nurbürgring. Det var i mitten av 1950-talet. Med sonen Lars i passagerarsätet rattade pappa Allan sin nya öppna sportbil på ”Ringen”. En röd Frazer-Nash med modellbeteckning Mille Miglia, bestyckad med en licensbyggd BMW 328 Sport-motor.

Leif Hansen, med flera SM-pokaler i bagaget och egen ”Hansens Kurva” på Scandinavian Raceway i Anderstorp, anställdes som PR och tävlingschef på Förenade Bil 1970. Här återges Leifs berättelse ur boken om  Ronnie Peterson.

Vid sidan av sitt F1-engagemang brukade Ronnie gästspela hos Förenade Bil och BMW. Han körde en del standardvagnstävlingar både i Europa och USA. Eftersom jag vid den tidpunkten var PR- och tävlingsansvarig för BMW i Sverige var det aldrig något problem att få BMW att låna ut en värstingbil till Ronnie och någon övertalning att få Ronnie att köra behövdes aldrig. I Kvällspostens News Race-tävlingar på Ring Knutstorp 1974 fick Ronnie köra den ”hårigaste” bilen man tävlade med då, en BMW 3,0 CSL, med cylindervolymen ökad till 3,5 liter och en effekt på 420 hk. L:et står för Leichtbau och innebar att en del av karossen var tillverkad i aluminium. Bilen var dessutom utrustad med ABS vilket var mycket ovanligt för den tiden.

 Men bilen kom inte ensam. En raceingenjör ”Rudi” Gmeiner, även känd för att ha hjälpt Fredrik Ekblom och Richard Göransson att vinna STCC med BMW på senare år, samt tre mekaniker ingick i paketet. Sextio däck från Goodyear plus montör samt en stötdämparexpert kompletterade teamet som skulle serva Ronnie.

Redan på träningen visade Ronnie sin överlägsna förarbegåvning genom att sänka Jan Lundgårdhs banrekord med Porsche med hela 2,1 sekunder. Tiden 1.04,9 innebar en snittfart på 122 km på den knixiga banan. Första heatet vanns lika överlägset av Ronnie med en förkrossande marginal på 27 sekunder till tvåan Rune Tobiasson efter endast tolv körda varv. Även ”Tobias” rattade en BMW 3.0 CSL, dock inte lika extrem som Ronnies. Tredjeplaceringen tog Porscheföraren Jan Lundgårdh hand om.

Andra heatet kunde slutat illa. Ronnie, som klart distanserat det övriga fältet, skulle just börja varva två konkurrenter i slutet på start- och målrakan då en av bromsskivorna fram gick i småbitar vid den häftiga inbromsningen från toppfart. Bromsskivorna var nämligen perforerade med ett stort antal axiella borrhål för att förbättra kylningen. Tydligen räckte inte godset mellan borrhålen till för att klara av de hårda påfrestningarna när det låsningsfria bromssystemet jobbade för fullt.

Ronnies bil snurrade 180 grader och fortsatte baklänges med oförändrad fart förbi de två bilarna som redan börjat inbromsningen före kurvan. Som tur var lyckades Ronnie få stopp på bilen innan räcket vid skogsdungen i slutet av avåkningszonen och undvek större skador. Klaus Wunderlich i en Opel Commodore var en av de två förarna som Ronnie passerade baklänges i en rasande fart.

 


Wunderlichs kommentar efteråt:

- Det hör inte till vanligheterna att jag blir varvad på min hemmabana. Och definitivt inte av en backande bil.