Swedish Racing Leauge

Swedish Racing Leauge


Ett nytt racingkoncept med nya event för en delvis ny publik. Så kan ambitionerna med Swedish Racing League kort sammanfattas. 

Joakim Söderström, som under många år arbetat med BMW Dealer Team och Dick Jönsson Wigroth-West Coast Racing, har kört såväl BMW Cup, historisk racing som testat MINI Challenge, startar i år i Swedish GT Series med en fabriksbyggd BMW M3 GT4.

Swedish GT Series 2011


GT står för Gran Turismo och är en klassisk beteckning som ofta förknippas med 50- och 60-talets åtråvärda sportbilar från t.ex. Ferrari, Maserati och Aston Martin. Bilar som med relativt små förändringar kunde förvandlas från en bekväm milslukare till effektiv tävlingsbil.

Även dagens GT-bilar för racing har en landsvägsbil som utgångspunkt. Det internationella bilsportförbundet har sedan skapat regelverk och delat in bilarna i olika kategorier – beroende på vilka modifieringar som tillåts.

Förutom de officiella FIA-mästerskapen finns en rad nationella mästerskap för GT-bilar och biltypen är den starkast växande inom bilsporten. Av tradition körs tävlingarna över längre distanser med depåstopp och förarbyten som viktiga ingredienser.

Swedish GT Series innehåller tre klasser – GTA, GTB och GTC. Den förstnämnda är öppen för FIA GT3 medan de båda andra innehåller sportvagnar från olika märkesserier samt de som klassas i GT4.

Bland de GT-bilar som är godkända för att delta kan nämnas:

GTA: Ferrari 430 Scuderia, Ferrari 458, Porsche 997 GT3 Cup S, BMW Z4, Aston Martin DBR9, Lamborghini Gallardo, Audi R8 Le Mans, Dodge Viper, Corvette.

GTB: Porsche 997 Cup, Ferrari 430 Challenge, Ginetta G50 R/G55

GTC: BMW M3 GT4 (Joakim Söderström-Förenade Racing), Ginetta G50 Cup/GT4, Aston Martin GT4, Nissan 350/370 Z GT4, Ferrari 360 Challenge, Chevron GR8

Varje tävlingshelg är uppdelad i fri träning, superkval och en 60 minuter lång tävling.

Förutom huvudserien – G20 Cup – tävlar de yngre om ett officiellt Junior-RM medan de över 50 år har en egen cup att köra om.

Foto: Peter Antonsson

Foto: Peter Antonsson

Foto: Peter Antonsson

Foto: Peter Antonsson

Foto: Rolf Ramestan

Foto: Rolf Ramestan

Foto: Peter Antonsson

Foto: Peter Antonsson

Foto: Rolf Ramestan

Foto: Rolf Ramestan


Swedish GT Series 2011