FACEBOOK anno 1933

FACEBOOK anno 1933


Det börjar med ett telefonsamtal. Det är Britta Lingsten på Lidingö som frågar om en MG-bil som hennes man Stig Hoffström ägde på 1950-talet. Britta vill berätta för sina barnbarn om bilen och undrar vad som hände med den gamla MG:n. Som ledtråd mailar Britta ett scannat svartvitt foto på bilen.

Förenade Bil erhöll agentur för det brittiska märket, som blev världens populäraste sportbil, redan 1932 och tusentals MG-bilar har passerat. I museumarkivet finns en del dokument och handlingar så i alla fall en liten möjlighet att vi har information om den gamla MGn. Men ännu större när Britta mailar en artikel ur Bilhistoriska Revyn från 1955.

Förenade Bil arkiv

Förenade Bil arkiv

Förenade Bil arkiv

Förenade Bil arkiv

Förenade Bil arkiv

Förenade Bil arkiv

Kamera: Rolf Ramestam

Kamera: Rolf Ramestam

”…Detta exemplar av MG Typ C är unikt i många avseenden. Bilen är nämligen en av de fyra, som MG-fabriken gjorde i ordning och körde som fabriksracers under ett flertal tävlingar och rekordförsök. Bland annat kördes den av Duncan Hamilton och det var just den här bilen som var den första i världen under 750 cc som under en timmes tid körde en sträcka av 100 miles! År 1933 importerades den till Sverige av dir. Allan Söderström för racerföraren Tore Wistedts räkning. Wistedt lyckades dock sällan gå i mål med bilen, bland annat klarade han sig från att bli inblandad i den hemska Wramkatastrofen 1933 genom att stiften oljade igen strax innan olyckan hände. Några år senare såldes bilen och började en vandring från ägare till ägare…”

Efter kontroll i bilboken, Allan Söderströms Automobiler, noteras en MG C Monthléry som är snarlik bilen på Brittas foto. På plats i automobilsamlingen identifieras den racinggröna MGn och konstateras att det verkligen är Tore Wistedts racerbil från Wrams Grand Prix 1933. Detta skånska Grand Prix med 10 000 kronor i prissumma hade lockat ett internationellt startfält och närmare hundratusen åskådare. Astrid Lindgren var tävlingssekreterare i KAKs sekretariat i Norra Wram och hon minns, på en youtube-film, den hemska katastrofen där elva bilar var inblandade, en mekaniker dog och en gård brann ner.

Men hur gick det med Tore Wistedt tävlande? På Google hittas en del kompletterande information om tävlingar, startuppställningar och resultat från 1930-talet. Men också en länk till personlig profil på Facebook! Kan det verkligen vara möjligt? Hur som helst så klickas ett meddelande till Tore Wistedt. Ett dygn senare kommer svar från USA;


 Hello Rolf,

I do not speak Swedish, so I don’t know what you asked me. But I think it has to do with my Dad, who used to race cars in the 1930s.

Tore


Och storyn med den gröna MGn fortsätter…

Förenade Bil arkiv

Förenade Bil arkiv

Foto: George Godfrey

Foto: George Godfrey

Förenade Bil arkiv

Förenade Bil arkiv

Förenade Bil arkiv

Förenade Bil arkiv