BMW Club Sydsektionen körde för livet i HELSINGBORG

BMW Club Sydsektionen körde för livet i Helsingborg


BMW CLUB SCHWEDEN (BMW CS) bildades 1985 och är officiell av BMW AG godkänd klubb för BMW-intresserade i Sverige. Klubben har fler än 3000 medlemmar runtom i landet och man arrangerar event, studieresor och biltävlingar. Klubben ordnar också träffar hos BMW-återförsäljare och publicerar intressanta reportage i klubbtidskriften Bayerisches Blatt.

Christina Nilsson från sektion Syd är flitig skribent och rapporterar här med bilder och text från en klubbträff hos nya Förenade Bil i Helsingborg.

 

Årets sista klubbträff 2016 inträffade ovanligt tidigt. Redan den 19 november samlades vi för årets sista träff och detta i en strålande höstsol som inte på något vis antydde att det skulle vara dags att vinternatta pärlorna. Det var väl bortåt tio grader varmt när vi samlades på Förenade Bil i Helsingborg den 19 november för att kolla in den nästan färdiga anläggningen i Helsingborg och bidra till Barncancerfonden genom att Köra för livet på kampanjens näst sista dag.

Vid tio-tiden på lördagsförmiddagen samlades ett gäng på Berga i Helsingborg. Vi hälsades välkomna av försäljningschefen Stefan Nilsson Kurelid. Han berättade vad vi hade att vänta oss av dagen och jag tyckte nog att en del såg extra glada ut när de insåg att de skulle få provköra sådana rariteter som M2 och M3. Dessutom fanns både i3 och i8 på plats, och så en massa vanliga bilar förstås. 

Stefan inledde med att berätta om det som för inte så länge sedan fortfarande hette Paulssons Bil men numera, precis som alla de andra anläggningarna i Skåne, heter Förenade Bil. Han berättade också om ombyggnaden av anläggningen som blivit betydligt större. Det har varit byggröra under en lång tid och ganska jobbigt för personalen men nu är anläggningen snart klar. Det sista, verkstaden, beräknas vara färdigt i februari-mars.

Vi fick en rundvandring i lokalerna och kunde konstatera att miljön är ljus och luftig. Man har till och med en uteterrass som man kan ta sin fikapaus på när vårvärmen kommer. Mats Malmros, som är reservdelsansvarig, visade verkstaden.

Den är inte riktigt klar men när den blir färdig kommer den att vara lika fin som den vi såg nere hos Förenade Bil i Lund tidigt i våras. Ljust och luftigt även här. Nio liftar ska det bli och en plats för hjulinställningar.

Vi fick också kika in i lagret som nu inte ens är hälften så stort som tidigare. Det har man lyckats åstadkomma med ett lagersystem som man kallar Roberta, en helt datorstyrd anläggning där man beställer fram de reservdelar man behöver och så kommer de fram ur maskinens inre.

Fantastiskt, men lite sårbart. Det gäller att ha ett bra serviceavtal på den maskinen, men Mats försäkrade att Roberta var intrimmad och fungerade bra.

På väg ut mot nybilshallen passerade vi åter verkstaden och stora tavlor med BMW SPEZIAL WERKZEUGE. Tror det var mer än en som kastade längtansfulla blickar på alla verktyg som hängde prydligt på tavlorna. Nybilshallen har blivit mycket större tack vare att man har kunnat minska lagret så mycket. Den skulle stå klar om ca en och en halv vecka och var just nu tom.

Alla nybilar och begagnatbilarna fick trängas i begagnathallen och på gården och det var ganska trångt där. När nybilshallen är klar öppnas väggen mellan den och resten av lokalerna upp och då ska man kunna se rakt igenom anläggningen. Får nog försöka slinka in och kolla en dag i december.

Efter rundvandringen var det dags att höja blodsockret med goda mackor och kaffe innan det var dags för provkörningarna.
Det var med stor entusiasm vi tog oss an uppgiften att samla in pengar till Barncancerfonden.

Naturligtvis var kölistan till M2 och M3 väääldigt lång men jag tror att alla hann med. Ljudet från M2an fick väl alla att lystra och önska sig. När maken drog iväg ägnade jag mig åt en X3 då jag ville jämföra vår gamla 2004 med en alldeles ny. Ja, det är skillnad och jag hade gärna tagit en runda upp till Kullahalvön i höstsolen.

Om nu någon skulle tycka att det var dålig smak att välja X3 före M2 kan jag trösta er med att jag tog en tur med M3an och visst är vill ha-faktorn hög men som vardagsbil är det lite too much. Den ska hanteras med respekt och det var flera som vittnade om att den hade släppt lite vid gaspådrag. Och, som någon sade, när man väl vant sig vid bilen hade väl körkortet suttit löst.

Någon provkörning av i8 blev det inte för min del. Jag har kört den och tyckte det var bättre att andra fick en möjlighet. Naturligtvis uppmanade jag flitigt folk att testa, det är inte varje dag man får chansen på en sådan bil,

och även om det krävs gymnastiska övningar för att komma i och ur, så är det värt besväret. Förenade Bil brukar komma med en i8 till våra Löddeköpingeträffar på sommaren och den väcker fortfarande enorm uppmärksamhet varje gång.

Ja, det blev en mycket lyckad höstträff för oss alla som var med. Personalen på Förenade Bil i Helsingborg är jättetrevliga och tog enormt väl hand om oss och vi ser fram emot att få komma och hälsa på dem igen nästa år. Med denna träff kan vi runda av med att konstatera att vi har varit hos samtliga Förenade Bil-anläggningar i Skåne under  jubileumsåret BMW 100 år och Förenade Bil 95 år. Alla har varit jättetrevliga och Sydsektionen uppskattar deras gästfrihet och engagemang mycket.

Christina Nilsson
Sydsektionen

Bilder Christina Nilsson, BMW Press


Vill du bli medlem i BMW Club Schweden – anmäl ditt intresse på klubbens hemsida www.bmwcs.com