Känslan av att komma hem

Margareta Flygt 


Min son räknar BMW-bilar när vi är ute och kör: en poäng för varje man ser först, två för de som står parkerade. Jag vill gärna vinna dessa tävlingar.

Text: Margareta Flygt
Foto: Torbjörn Flygt
Förenade Bil Magazine 2013

Jag är löjligt förtjust i bilens vit-blåa emblem. Jag är delvis uppvuxen i München. Känslan av att komma hem. Jag tänker på det när jag provkör BMWs 3-serie Touring. Bayerische Motorenwerke. Den vit-blå flaggan ligger mig känslomässigt närmare än den svenska blågula. Weiss-blau. Vit sägs alltid först - det är stackmolnen vi ser först på den klarblå bayerska himlen.

På gamla släktfotografier kan jag se hur min mormor med sina åtta syskon poserar framför en BMW med Zugspitze i bakgrunden. BMW är en del av det moderna Bayern liksom öl, fotboll, spjutspetsteknik, media, IT och mode.

För mig betyder BMW att jag känner igen mig. Så när den engelska turisten ser BMWs stora emblem på Münchens Franz-Joseph Strauss-flygplats och utbrister i: ”O BMW! The best cars: British Motor Works”, så känner jag mig personligt förorättad. Nej du, det här är Bayern: En bil på väg upp i alperna, en som står parkerad vid en biergarten medan ägaren njuter av brez´n och weisswurst, en som har surfbrädan på taket i riktning mot Starnberger See med alppanoramat framför sig eller en öppen cab med en elegant affärskvinna som parkerar längs Münchens modemil Maximillianstrasse. Brittiska bilar i all ära, men det här är något annat. Det tänker jag på när jag ser Bayerns vit-blå rombrutiga flagga fladdra i vinden.

Det är lättare att tycka om flaggor när de inte är nationella symboler med verkliga, uteslutande gränser.

Jag blir glad av att se BMWs cirkel som påminner mig om en flygplanspropeller. Det var där allt började 1916: Bayerische Flugzeugwerke AG München. Var företaget hörde hemma gick det inte att ta miste om, här ville några satsa på den nyaste tekniken och på sikt. Sedan blev det bilar 1929. Att BMW köpte Husqvarna motorcyklar 2007 känns logiskt. Det är också ett varumärke med tradition, något vi gärna minns. Något som är mer än bara ett ting.

Bayern har länge setts som Tysklands Skåne. Bondlandet, den konservativa södern med ett dåligt rykte som bakåtsträvande och reaktionärt. Visst finns nidbilden på den lederhosenklädde, ölpimplande mannen med en gigantisk mustasch även i verkligheten. Men det är också här som många IT-företag finns, liksom de flesta förlagen, de stora pengarna. Landsbygden röstar på kristendemokraterna men staden är socialdemokratisk. München är den enda staden i Europa som sedan tjugo år har ett homosexuellt parti, Rosa Liste, i stadsfullmäktige. Det är också Bayern. Tron på sig själv, självförtroende att stå för sina egna värderingar och inte bara ängsligt tänka på vad som gäller idag. Men man kan bära folkdräkt och samtidigt utveckla tekniska lösningar för 2030-talet.

Det finns sociologiska undersökningar om varför vi väljer vår partner, vem vi bestämmer oss att dela vårt liv med. Vi tror det är känslor och romantik – men vid djupintervjuer har det visat sig att valet är betydligt rationellare än vi tror. Detta har jämförts med köp av hus eller bil, där vi inbillar oss att det mest är fakta och prestanda som styr när vi gör vårt livs kanske största investering. Men till allas stora förvåning visade det sig att vi i det valet styrs betydligt mer av känslor.

Varför väljer jag att tycka om en bil? Det är svårt att sätta fingret på. Lika svårt som att verkligen förklara en förälskelse. Det må finnas tusen orsaker och många rationella välformulerade argument – men känslan måste stämma. Fakta använder vi för att rättfärdiga våra känslomässiga val.

Vi vill ha känslan av en bil, en idé om hur det är att köra, vilka värden märket står för. Därför körde många vänsterintellektuella tyskar SAAB på 70-talet. Bilen föredrogs av nyskapande filmregissörer, konstnärer och framgångsrika akademiker söderöver. I Sverige hade den inte samma image.

Ironiskt nog är de flesta i dag mer lojala sitt bilmärke än ett livslångt äktenskap. Det gäller framför allt märken med anor. Få bilmärken har en sådan lång tradition av att jobba med sina grundvärden som BMW. Få planerar så långsiktigt och har renodlat sina produktlinjer så väl. Utvecklingen borgar 6000 anställda ingenjörer för. För det är fakta som ska få känslan att stämma. En bil ska vara lika enkel, trygg, självklar som den också ska vara spännande – precis som kärleken.

Kanske kan vi lära oss något av denna bayerska livsanda, som när BMW jobbar med sina värdegrunder mer än många par i sina relationer? Nyfikenhet, känsla och långsiktighet är ett vinnande koncept - inte bara när det gäller bilar.

Margareta Flygt
Kulturjournalist