Vårkänslor i Kristianstad

Vårkänslor i Kristianstad


BMW CLUB SCHWEDEN (BMW CS) bildades som självständig klubb 1985. Efter detta har klubben utvecklats till att bli en rikstäckande klubb för alla intresserade av BMW-bilar. BMW CS är av BMW AG officiell godkänd klubb i Sverige och har fler än 3000 medlemma runtom i landet. Klubben arrangerar event, studieresor och biltävlingar. Klubben ordnar också träffar hos BMW-återförsäljare och publicerar intressanta reportage i klubbtidskriften Bayerisches Blatt. Christina Nilsson från sektion Syd är flitig skribent och rapporterar här från en klubbträff hos Förenade Bil i Kristianstad.

Första lördagen i april, bara två veckor efter träffen på Förenade Bil i Lund blev det Kristianstads tur att ta emot oss. Efter ett intressant besök hos Christianstad Bilvårdcenter med lektioner i polering väntade oss mer förlustelser och vi drog vidare till Långebro i andra änden av Kristianstad.

 

Här väntade platschefen Lars Eriksson med personal på att ta hand om oss. Efter inledning av Lars gick ordet till Joakim Söderström som var närvarande för att berätta om sonens racingsatsning. Dock började han med att berätta lite om Söderströms historia och om när vändningen kom för BMW. Modellen 502 var en stor och dyr bil och det höll på att gå riktigt illa för företaget. Dock bad BMW Allan Söderström att hålla ut och så kom BMW 1500, Neue Klasse.

 

Den bilen blev räddningen för både BMW och Söderströms och blev en stor succé över hela världen. Någon 1500 fanns inte att beskåda, men väl en 501 och så BMW:s formel ett-bil. Den bilen ser ju imponerande ut men i dagsläget går den inte att starta. Det saknas delar. Den gamla barockängeln var helt ljuvlig (får man säga ljuvlig om en bil?). Den fick representera 0-100 och de nya iPerformance 100-200. Vi var nog många som trodde på framtiden eftersom 100-200-tårtan var den som gick åt först på det efterföljande tårtkalaset.

Men, lite mer 0-100 skulle det bli innan tårta och innan Joakim fick berätta om sonens framfart på tävlingsbanorna. Lennart Bengtsson, välkänd BMW-profil och ägare till 02-depån berättade om sitt tävlande i historisk racing. Hans kunnande om de här äldre bilarna är enormt och han och hustrun Elsie är iväg och tävlar en hel del under säsongen. Elsie är den som håller koll på mycket, bland annat ansvarar hon för att det är rätt däck och däcktryck. Bara det är en hel vetenskap.

 

Lika mycket vetenskap är det att se till att bilarna man tävlar med har rätt utrustning. Man får inte ha något som inte fanns på tävlingsbilarna på den tiden det begav sig. Det är inte alltid så lätt att hitta informationen. Jag ska erkänna att jag inte hängde med riktigt men om jag inte förstod fel får t ex motorblocken inte vara tillverkade efter 1971. Lennart har tidigare kört BMW Cup men tävlar sedan tio år tillbaka med sin 02:a i historisk racing.

Mer biltävling blev det när vi efter att ha styrkt oss med Ahlgrens bilar och vatten bänkade oss i konferensrummet och fick lyssna på Joakim Söderström som berättade om sonen Olivers satsning på bilsport. På träffen i Lund var både Joakim och Oliver närvarande och vi fick mest Olivers perspektiv på det här med att tävla. Nu var det pappa Joakim som berättade om sin upplevelse. Joakim har själv tävlat en del men aldrig varit lika bra som sonen som verkar vara en naturbegåvning. Man började med gokart och under en tid fick Joakim Söderström ta hand om tre kartar. De andra sönerna tröttnade men Oliver fortsatte. Det var mycket kuskande runt på tävlingar under ganska primitiva förhållanden men fördelen var ju att man fick tillbringa mycket tid tillsammans. Det gick bättre och bättre för Oliver och 2013 blev det formel Renault för ett estniskt team och då gick man från tält till trailers med alla bekvämligheter och ett team som backade upp. Förenade Bil har återförsäljare i Estland så kontaktytorna fanns där. Framgångarna fortsatte och Oliver premierades med Ronnie Peterson stipendium vid årets Bilsportgala och säsongen 2016 är det Formel 4 som gäller. Idag använder Joakim Söderström mycket tid för att jaga sponsorer. Bilar är inte billigt och tävlingsbilar är ännu värre. Det går åt mycket pengar.

 

Det var ett livfullt och engagerande föredrag vi bjöds och stärkta till själen gick vi ner i bilhallen och lät oss väl smaka av tårta och kaffe. 100-200 före 0-100 som sagt. Naturligtvis hade vi sedan möjligheten att köpa reservdelar och olja till bra priser. Denna gång fick jag bunkra upp med 10-60 till den gamla M5:an. Den dricker inte mycket olja, men det är ju bra att ha hemma.

Jag misstänker att folket i Kristianstad hade tänkt sig att det skulle provköras lite hybrider, 100-200 alltså, men populärast blev nog nya 7-serien som många passade på att glida omkring i. Jag för min del tog sikte på det hårigaste som stod i hallen, en X6 M från 2010. Platschef Lars insisterade på att ta fram bilen trots att jag sade ifrån att jag inte var seriös spekulant. Tror man flyttade nästan tio bilar för min skull. Tack, snälla ni!

 

Det var en upplevelse att köra det monstret och vill ha-faktorn är hög, men jag sansade mig. Det finns ju tyvärr begränsat med pengar. I vilket fall förstärker det känslan av att man alltid är välkommen till Förenade Bil i Kristianstad. Det känns så bra att hälsa på er och vi ska få chansen igen den 28:e maj då vi först kör Humleslingan med tipsfrågor och sedan avslutar med Förenade Bil. Kanske kan provköra X6 M igen då om ingen köpt den?

Förutom alla jag nämnt ovan kommer sist, men inte minst, Stig Holmberg som gjorde ett mycket lyckat arrangemang med vårträffen i Kristianstad. Tack snälla Stig! Jag har sagt det förut och säger det igen. Du har dragit igång aktiviteter i Kristianstad och nu rullar det på. Stig är ganska lågmäld av sig och när jag frågade hur han lyckats få Joakim Söderström att komma och prata svarade han bara, ”Jag ringde honom!”. Typiskt Stig! 

 Hinner jag inte med att få in reportage om Humleslingan i detta nummer av Bayerisches Blatt får ni läsa om mer Kristianstadsäventyr i BB nr 3. Då har vi dessutom hunnit med att träffas i Tydingesjön som snart etablerat sig lika väl för klubbträffar som Tisdagsträffarna i Löddeköpinge.

Christina Nilsson
Sydsektionen

Bilder; Christina Nilsson, BMW, SBF, FBA


Vill du bli medlem i BMW Club Schweden – anmäl ditt intresse på klubbens hemsida
www.bmwcs.com

Sydsektionens aktiviteter hittar du även på Facebook
här.