Företagsförsäljningen

Rapport från Företagsförsäljningen – Corporate Sales


Med fler än 10.000 köpta BMW tjänstebilar förra året vinner vi kunder på den stenhårda  företagsmarknaden i Sverige. BMW ökar mest bland  tjänstebilar och genom att hålla sig i den tekniska framkanten med bland annat klassledande motorer har BMW försäkrat sig om en fortsatt plats i det absoluta toppskiktet.

Text: Rolf Ramestam
Foto: BMW Press Group
Förenade Bil Magazine 2013

Foto: BMW Group

Foto: BMW Group

BMW EfficientDynamics

När BMW lanserade sin första ”miljöbil” i form av 118d var det en bedrift att komma under ett koldioxidutsläpp på 120g/km utan att göra avkall på körglädjen. BMW 1-serien blev en stor framgång inte minst som tjänstebil. Men BMWs ingenjörer fortsätter utveckla vidare inom EfficientDynamics, vilket betyder mer kraft och mindre förbrukning, och idag levereras BMW 1-serien med utsläpp på 99 gram per kilometer och många av de större tjänstebilarna har krupit ner under 120 grams-strecket.

Det är fantastiskt roligt när vi har kunnat erbjuda miljövänliga bilar i alla våra volymsegment 1-serien, 3-serien, 5-serien och X1, inte minst till våra företagskunder som oftast har individuella behov av bilstorlek. Och dessutom kan vi nu erbjuda en supermiljöbil med nollutsläpp i form av BMW i3.

“Fri service och bättre andrahandsvärde ger lägre månadskostnad för företaget”

Av alla nya BMW bilar som levereras av Förenade Bil är sju av tio köpta av företag som kommit till insikt om fördelarna med BMWs tjänstebilar. Den som köper tjänstebil behåller bilen oftast under tre år. Tack vara att man då har BMW fri service i tre år eller upp till 8000 mil så behöver man inte oroa sig sig för några överraskande utgifter som riskerar att spräcka kostnadskalkylen.

I dag ser företagen mer på månadskostnaden under ägandeperioden istället för kostnad vid inköp av tjänstebilen. En tydlig förändring märks att det inte längre är inköpspriset som är det viktigaste, utan mer fokus har hamnat på månadskostnaden. Och det är något som gynnar BMW som tjänstebil eftersom man har fri service under perioden och alltid väldigt fina andrahandsvärden på bilarna. Oftast betydligt högre än på andra märken.

Investering i miljövänlig teknik

På senare år har biltillverkarna fokuserat ännu mer på miljö- och utsläppsfrågor och stått inför gigantiska investeringsbeslut. Det är inte bara en fråga om vilken teknik biltillverkarna själv anser vara den bästa, utan även vilken teknik politikerna i olika länder anser vara den bästa och värd att satsa på. Några av alternativen är gas, etanol, el, hybrid och diesel. Men i många länder och även i Sverige saknas ett långsiktigt och stabilt regelverk i miljöbilsfrågan.  

BMW satsade tidigt på att utveckla energieffektiva dieselmotorer. Idag är det den motortyp som står stadigast på egna ben och klarar sig på marknaden utan några subventioner.

Att satsa på en diesel idag är ett säkert kort och fler än hälften av alla bilar vi säljer är dieslar. Men på senare år har även BMWs bensin- och hybridmotorer utvecklats positivt genom EfficientDynamics teknik.

Elmotorer är intressant och BMW lägger ner stora resurser på forskning och utveckling av rena el-bilar och elhybrider. Bland annat 2013 års mest pressrosade bil i supermiljöbilsklassen BMW i3 och 2014 års BMW i8 som bygger på framtidens elhybridteknologi.