Kund i Lund

Kund i Lund


BMW-kunder är pålästa och bilintresserade. Anna-Lisa Lindén, professor i Sociologi vid Lunds Universitet, är nybliven kund hos Theanders Bil. Vi träffade henne för att höra hur hon förberedde sig inför bilköpet.

Theanders Bil Magazine 2012

 

Hur kom det sig att det blev en BMW?

- Jag hade tidigare en Saab 9-3, men när det var dags att byta, började alla de här bekymren med Saab. Modeller kom inte, produktionen stod stilla. Jag tyckte det kändes osäkert och började leta efter alternativ. Jag tittade på Volvo, Subaru, Skoda, Renault och era andra. Men så blev det BMW. Jag såg en annons i tidningen att Theanders Bil hade kampanj på BMW X3. Så jag åkte dit och tittade.

Blev det affär med en gång då?

- Nej, ha ha, så lätt går det inte att sälja bil till mig. Försäljaren var tjänstvillig och bemötte mig väl, men när han körde fram X3:an, insåg jag att det var en alldeles för stor bil för mig, så jag bad honom genast köra undan den bilen. Jag behövde inte någon större än den jag hade. Jag kör mycket i Lund, och det är en stad som inte passar för stora bilar. Dessutom är vårt garage väldigt trångt. Dåck syn på en BMW X1 istället och jag kände att det där var en bil mer i min smak. Jag provkörde bilen och det var en positiv upplevelse.

 

Så då blev det affär?

- Nej, inte då, utan jag ck med mig kataloger hem med teknisk data och listor på alla tillbehör och paket som fanns att välja på. Men jag började med att själv göra en lista på det jag ville skulle nnas i bilen: backvarnare, elmanövrerade säten, läderklädsel. Och infällbara backspeglar. Larm ville jag också ha.

Läste du på om bilen?

- Det gör jag alltid! Jag lästa alla tester och provkörningar jag kunde hitta i olikamotortidningar. Jag gick ocksåin påBil Swedens hemsida och togreda på hur bra BMW X1 hade sålt. Efter det förstod jag också att det var en diesel jag skulle satsa på, eftersom de sålde bäst. Ja, jag tror nog att jag kunde mer än säljaren nästa gång vi träffades.

 

Försäljningsavdelningen med David Fridh, Martin Jensen, Karolina Claus, Micael Carlnil och i bilen Lars Fredricson

Försäljningsavdelningen med David Fridh, Martin Jensen, Karolina Claus, Micael Carlnil och i bilen Lars Fredricson

Kund Anna-Lisa Lindén

Kund Anna-Lisa Lindén

Mekaniker Göran Olsson

Mekaniker Göran Olsson

Kundmottagningen Håkan Rosén och Elisabeth Olsson

Kundmottagningen Håkan Rosén och Elisabeth Olsson

Hur många gånger återkom du innan det blev affär?

- Ja du, det var många gånger. Vi skulle förhandla om priset på bilen. Där är jag ganska envis. Och sedan ville jag ju ha ett bra inbytespris på Saaben.

Det låter som att du är en typisk lundakund. På andra håll blir det affär direkt, men många av kunderna i Lund ska tänka efter och fundera innan de slår till.

- Det kan nog stämma, men jag kan ju bara tala för mig själv. Jag har gjort många bilaffärer och är alltid påläst och låter mig inte stressas av ivriga försäljare.

Är du nöjd med ditt köp?

- O ja, säljaren var trevlig och sympatisk. Samt tålmodig. Och X1:an är en tjusig bil. Mycket trevligt att köra och inte minst vardagspraktiskt. Det uppskattar jag.

Text och foto: Niklas Ingmarsson