Motorvägs Arkitektur

Motorvägs Arkitektur


Förenade Bils nya anläggning fyller 5 år.

Man behöver inte vara BMW frälst för att uppskatta Förenade Bils vackra bilhall, när man kommer åkande genom det motorvägsnystan som utgör trafikplats Fredriksberg. I det öppna landskapet är byggnaden ett landmärke och tilltalande arkitektur mitt i vardagen. Något att vila ögonen på för motorvägsresenärer av alla de slag. Överraskande för den som passerar för första gången. Värt en blick för den som dagligen pendlar.

- En av våra målsättningar när vi började skissa på arbetet var att bilhallen skulle upplevas som en byggnadsmässig attraktion även i 130 km/h, berättar Claes R Jansson, arkitekt och vd för företaget Metro Arkitekter som fick i uppdrag att formge byggnaden 2005.

Bilhallen är motorvägsarkitektur som sticker ut där den ligger som ett välputsat vitrinskåp i väglandskapet. En byggnad som lever med dagars och årstiders växlingar. Lekfulla solreflexer i glaset en högsommardag. I höstmörkret ett upplyst akvarium. Regnmoln som speglar sig, eller bitande vinterfrost som gnistrar i kapp. I varje stund en estetisk upplevelse. Bättre annonsering är svårt att tänka sig.

Glasväggarna bär graciöst upp det betonade och dominerande taket. Ett tak som ser ut som om det var av sten. En strömlinjeslipad skiva vars ytterändar vackert vrider sig uppåt i en välkomnande gest. Det stora taket tycks sväva eller vara upphängt i tunnar trådar. Ett tyngdlöst intryck trots sin storlek. Samtidigt ett tryggt skydd som vilar över försäljningshallens bilar. Inne i bilhallen bjuds man på ett naturligt ljus som letar sig in via lanterniner på taket.

Energieffektivt och levande, då årstid och tidpunkt på dygnet dekorerar hallen med skiftande ljustrålar och skuggspel. Den artificiella belysningen bygger på ett system av takreflektorer, som bjuder på jämt fördelat ljus i hela anläggningen, och samtidig en dramatisk exponering av ljus och skuggor över bilarnas former och färger.

Anläggningen har ett tidlöst anslag. Den här kommer att vara i många år. BMW känslan är påtalglig – estestisk, dynamisk och innovativ. Hög bearbetningsgrad i detaljer som trappor, räcken och dörrhandtag vittnar om hög kvalitet. Samtidigt återhållsamt, inget överdrivet. En värdig inramning.

- Bilhallen får inte ta över de produkter som ska säljas . Känslan ska vara som i en konsthall, där det är konstverken som är det viktiga. Inte byggnaden., avslutar Claes R Jansson.

www.metroarkitekter.se
040 - 665 59 60

Text: Niklas Ingmarsson
Bilder: Metro Arkitekter